tisdag 19 juli 2011

Torpsemestern som blev ett slöjdläger

Mina föräldrar har ett torp i Bergslagen, mellan Grythyttan och Hällefors. Jag brukar tillbringa åtminstone en semestervecka där, så även i år. Eftersom föräldrarna är både mycket duktiga och flitiga ”renoverare” brukar jag falla in i den lunken och fixa jag också. Förra året stod en ny liten gäststuga färdig, som är min när jag är där. Därför har jag nu ägnat två somrar åt att inreda och fixa!

Eftersom det är ett torp ska det inte vara för påkostade grejer tycker vi. Loppis har blivit modellen, och det allra mesta går ju att fixa så att det blir superfint. Jag har fyndat byrå, hatthylla och tre stolar, och nu är allt ommålat i en och samma färg. Ljusstakar och lampetter är också loppisfynd, men spegeln faktiskt ny från en butik i Nora förra året. 

Utöver detta har pappa och jag fixat ytterdörr och foder runt denna samt fönster, pappa har byggt en trappa, och jag har sytt gardiner till alla tre fönstren (OBS! På trampsymaskin! Ingen el på torpet!). Jag har också fixat och målat den lilla hyllan bredvid spegeln. Och så har jag röjt sly för att få fram gången som leder fram till trappan! Ja, mycket blev fixat denna vecka. 

Självklart stod allt klart min sista eftermiddag på torpet för denna gång, men en kväll hann jag njuta!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar