fredag 31 juli 2009

Brödbak

I våras började jag att regelbundet baka eget bröd. Trots att jag fortfarande inte har, utan bara drömmer om, en Kitchen Aid. Efter lite experimenterande har jag uppfunnit ett bröd som är supergott och som jag bakar om och om igen. Igår satte jag igång med bakandet igen, efter ett par slappa månader med köpebröd.

Och nu tänkte jag bjussa på detta härliga recept! Det är i grunden från boken "A piece of cake" av Leila Lindholm, men jag har lagt till och dragit ifrån lite. Man kan ju i princip välja vilka mjöler, frön och nötter man vill, men för att det ska hålla ihop fint är det bra med dessa proportioner mellan ljust och grovt mjöl - tycker jag.

För två limpor:
1 dl surdeg + 25 g jäst (alt. enbart 50 g jäst)
4 dl kallt vatten
1 msk sirap
2 tsk salt
1 dl krossat linfrö
1 dl dinkelmjöl fullkorn
2 dl rågmjöl
6-7 dl vetemjöl
10-15 torkade aprikoser, hackade

- Lös upp jästen (om du använder färsk - torrjäst däremot ska blandas med mjöl) i vatten, blanda med salt, sirap och ev. surdeg. Rör ned linfrö och mjöler, avsluta med vetemjöl så att du kan anpassa mängden, det får inte bli för "stompigt". Tillsätt aprikoserna innan degen är färdig, annars blir det jobbigt att få in dem... Knåda för hand eller i maskin tills degen är slät och elastisk.
- Jäs till dubbel storlek under bakduk i ca 1 timme.
- Dela degen i två delar. Forma till limpor och lägg dem i varsin smord brödform. Jäs under bakduk i ca 1 timme.
- Sätt ugnen på 250 grader. Ställ en tom långpanna/plåt längst ned i ugnen. När det är dags att grädda, häll en kopp vatten i långpannan, sänk värmen till 230 grader och ställ in bröden. Grädda i ca 30 minuter.
- Lyft bröden ur formarna och låt dem svalna på galler.

Det tar lite tid men det är värt det! Man kan gör annat medan bröden jäser. Så, ut med er i köket nu! Lite bildinspiration:


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar