tisdag 2 augusti 2011

Värt att tänka på

Så här skriver Timothy Ferris i sin bok "4 timmars arbetsvecka: Konsten att leva mer & jobba mindre":
"Men du förstår inte hur jag har det. Det är komplicerat!" Är det verkligen det? Blanda inte ihop det komplicerade med det svåra. De flesta situationer är enkla - det är bara känslomässigt jobbigt att ta tag i dem. Problemet och lösningen är ofta uppenbara och enkla. Det är inte det att du inte vet vad du ska göra. Det är klart att du vet. Du är bara vettskrämd för att få det ännu värre än du har det nu.
Citatet är ryckt ur sitt sammanhang, men det är en del av min poäng - att rädsla tyvärr styr så många av våra handlingar, eller icke-handlingar då. Det kan ju gälla allt från relationer och jobb till minsta arbetsuppgift eller jobbiga samtal.

Boken som helhet tycker jag både si och så om, men just det här stycket har verkligen fastnat i mitt huvud. Ska försöka identifiera när det är rädslor som begränsar mig framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar