fredag 24 april 2009

Stressdetox

Min syster, som numera är diplomerad coach, har en tjänst som hon kallar för stressdetox. Jag bestämde mig för att prova. Olämpligt nog signade jag upp mig på detta en vecka före den kvartalsrapport som jag ska få fram, och som innebär en rejäl dos stress för min del. Varje dag dimper det nu ned små mail från Resultatverkstan som uppmanar mig t ex att identifiera i vilka situationer jag känner mig stressad. Varje gång - hittills - har jag tänkt att "oh, det hinner jag inte med nu!".

Vad ska man göra åt den reaktionen, kära syster? Kan man göra alla övningarna på en och samma gång i helgen kanske...?

Nej, det får bli skärpning från och med nu, helt enkelt! Återkommer med rapport om resultatet när detoxen är genomförd.

1 kommentar:

  1. Åh vad du är skön, Mette. Klockrent beskrivet! Så där håller man på och spelar stressen i händerna, fram till dess man lägger av.

    Vad tjänar du på att du stressar? Det är en uppriktig fråga, inte en retorisk. Du får ut NÅT av det, annars skulle du sluta. Fundera på den ett tag.

    Och det var förstås mycket klokt av dig att välja den här veckan. För att kunna ta reda på vad som stressar dig måste du passa på när du faktiskt är stressad - annars låtsas du bara, och folk som låtsas att de mår bra mår sämst av alla.

    Ett tips till. Notera vad som händer i kroppen när du ser mejlen och tänker "oh, det hinner jag inte med nu!". Dvs, är den ett hugg i magen? Ett spirr i nacken? Ett tryck inifrån mot pannan? Bara känn efter.

    Kram och lycka till!
    - Åsa

    SvaraRadera