tisdag 19 januari 2010

Meningen med livet

Jag får anstränga mig just nu för att inte jobba jämt. Det skulle lätt finnas uppgifter! Men meningen med livet - mitt liv - kan inte bara vara jobb. Igår fick jag påpassligt nog en bok i födelsedagspresent av min kära gudmor: "Konsten att leva innerligt" av Ted Harris och Ann Lagerström. De har gjort vad som kallas för en nytolkning av Søren Kierkegaards tankar; existentialism för den moderna människan.

Jag kan inte så mycket om filosofi. Faktum är att filosofikursen på gymnasiet är den enda kurs som jag hoppade av - av den ganska taktiska anledningen att jag trodde att betyget skulle sänka mitt medel. Men nu blir jag ju inte betygssatt, och gillar dessutom att lära mig nya saker. Så lite "Kierkegaard light" är inte fel. Tänk om jag hittar meningen med mitt liv på köpet?

2 kommentarer:

  1. Grattis! Det är en jättebra bok.

    Kram,
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Stort om du börjar ana en strimma av meningen med ditt liv.
    Kram fr pappan

    SvaraRadera