lördag 9 januari 2010

Tyska målare

Inte bara en, utan två tyska målare har plötsligt dykt upp i min tillvaro.

Jag var på Moderna museet förra helgen med en vän. Vi orkade inte forcera köerna och ta oss in på Dali-utställningen, utan nöjde oss med caféet och musei-shopen. I affären hittade jag väggalmanackor, något jag inte haft på väldigt många år. Jag såg ingen nytta av det nu heller, men en almanacka hade bilder av målaren August Macke, som jag blev väldigt förtjust i. Så jag köpte almanackan, och har nu för avsikt att hänga ett antal av dem på mina väggar - det är ju 12 små konstverk! August Macke blev bara 27 år, han stupade i början av första världskriget. Men han hann med en hel del; bilderna jag köpte är från en resa i Tunisen, färgstarka och klara de allra flesta. En favorit är denna: St. Germain near Tunis 1914

Och idag ska vi försöka ta oss in på Nationalmuseum och se utställningen om Caspar David Friedrich. Återstår att se om jag gillar även denna konstnär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar