söndag 10 maj 2009

Bokklubb med mig själv

När jag inte har det tok-intensivt på jobbet har jag både ork och lust att läsa på fritiden. Så det gör jag nu!

Först läste jag Kärleken till Frank av Nancy Horan, som grundar sig på den verkliga historien om arkitekten Frank Lloyd Wright och feministen Mamah Cheney. En dokumentärroman, alltså. Jag kände faktiskt inte till någon av huvudpersonerna innan jag läste boken, vilket säkert bidrog till min bestörtning över det hemska slutet. Mycket läsvärd, och så kan man fördjupa sig lite i Wrights spännande arkitektur eller Cheneys fascination för Ellen Key vid sidan av, om man vill.

En med traditionell deckare är Analys av ett mord av Jed Rubenfeld. Men ändå spännande eftersom den utspelar sig i New York år 1909 och Freud är en av karaktärerna som bidrar till att lösa historien. Verklighetens Freud reste faktiskt till NY 1909, och psykoanalysen var mycket kontroversiell där och då, men i övrigt är historien uppdiktad. Författaren är professor i juridik.

Efter att i veckan har läst en deckare som var så enkel att jag listat ut slutet 60 sidor före slutet, gav min kollega IngMari mig något att bita i: Barn 44 av Tom Rob Smith. Läsning pågår just nu, men jag kan berätta att den utspelar sig i trakterna av Moskva år 1953, och att man får ganska smärtsamma inblickar i den tidens myndighetsutövning och rättvisa. Jag har fått låna ett häftat korrektur - har aldrig sett ett sådant förut! - men boken ska ha utkommit i mars 2009 (Norstedts).

Eftersom det verkar regna och jag inte har något annat för mig, så fortsätter läsningen av Barn 44 nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar