torsdag 26 november 2009

Mat på beställning

Jag har länge tänkt prova hemleverans från Ekolådan eller Årstiderna. Härom veckan slog jag till på en beställning från Årstiderna eftersom jag plötsligt såg att man inte måste prenumerera, det gick bra att beställa en enstaka låda. Jag beställde "singellådan", jag är ju faktiskt fortfarande bara deltidssambo och det går inte alltid åt så mycket mat i veckorna. Idag kom min låda, den kostade 240 kr plus 35 kr för frakten fram till dörren. Allt är ekologiskt och lådan innehöll:

1 liter apelsinjuice
1 burk kidneybönor
1 burk marmelad (av mirabeller, visste inte vad det var men det är tydligen en underart till plommon!)
1 burk kokosmjölk
4 avokador
1 paprika
1 kilo morötter
1 blomkålshuvud
1 paket coctailtomater
1 lime
1 gul lök (gigantisk!)
5 äpplen
4 apelsiner
4 clementiner

Allt ser väldigt fint och fräscht ut, och den clementin och paprika jag provat hittills smakade mycket bra. Nu återstår bara att äta eller tillaga resten innan det blir dåligt.

Om jag fortsätter med konceptet ska jag nog prova Ekolådan också. Det verkar dock som om Årstiderna har diversifierat sitt sortiment lite mer än Ekolådan, som mest bara har frukt och grönsaker. Årstiderna har t ex ett paket för ekologiskt julgodis - skulle jag säkert kunna falla för...

Men om jag nu ska vara lite kritisk recensent vill jag också säga att jag gjorde min beställning hos Årstiderna på en måndag, och då ska man få sin låda på torsdag-fredag samma vecka. Min bekräftelse via e-post kom först på tisdagen och det var uppenbarligen då de behandlade min beställning, för lådan kom torsdag veckan därpå. Lite slappt, kan jag tycka. Men nu är jag nöjd för att lådan har kommit och för att inga grannar snodde den...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar